Heerlijke haricots verts

haricots verts met tomaat

Afvallen, gezonder eten, minder eten, anders eten… We kennen het allemaal, zeker na alle feestdagen en die overdaad aan eten wil je je leven beteren. Meer bewegen, gaan hardlopen of naar de sportschool en natuurlijk beter op je eten en je drinken letten.

Wist je dat het drinken van 2 of meer alcoholische drankjes je vetverbranding doet afnemen? Je lever blijkt het dan namelijk drukker te hebben met het opruimen van de alcholol dan met het verwerken van voedsel. Die voedingsstoffen worden vervolgens opgeslagen in je vetcellen. En dan blijkt uit een onderzoek onder 1000 mensen die proberen af te vallen ook nog dat bij meer dan een kwart van de ondervraagden alcohol 25% uitmaakt van hun wekelijkse calorieën!

Kortom, een avondje niet drinken levert behoorlijk wat op als je wilt afvallen!

Wat ook wat oplevert is meer groenten eten. Maar ja… groenten is vaak zo saai, we willen er een sausje bij of een lekker stukje vlees, pasta of rijst. Dit gerecht met haricots verts komt uit de 5 elementen keuken en geloof me… je hebt nog nooit zulke lekkere boontjes gegeten! Tenminste dat vind ik. Serveer het gewoon met een stukje kip van de bio-slager (dat is zo lekker dat het ook niet meer nodig heeft dan wat peper en zout) en je hebt een maaltijd die én lekker is én waar je lichaam wel bij vaart.

Want dit gerecht met haricots verts (of snijbonen) heeft nog iets extra’s… het versterkt namelijk je lever en hart waardoor je ook nog eens heerlijk slaapt.

Haricots Verts (of snijbonen) met tomaten

Ingrediënten (4 pers.)

– 500 g haricots verts of hele snijbonen
– 3 eetlepels citroensap
– 500 g kerstomaatjes
– bosje verse peterselie
 (of gedroogde als je dat niet hebt)
– radicchio sla (ik gebruik ook weleens een klein beetje rucola)
– 1 eetlepel ongezouten boter
– gemalen peper
– zeezout
– verse basilicum

Bereiding

1. Was de bonen, snijd ze in stukken en doe ze in een stoofpan (geen water!)
2. Voeg 2 eetlepels citroensap toe
3. Was de tomaten, voeg toe
4. Hak de peterselie fijn, voeg toe
5. Was en snijd de radicchio of rucola, voeg toe
6. Doe de boter in de pan
7. Voeg wat peper toe

– Sluit de pan en laat het geheel onder af en toe roeren gaar worden (zo’n 12 tot 18 minuten).
– Neem de pan van het vuur en zout het gerecht licht.

– Doe er nog 1 eetlepel citroensap overheen en garneer met de verse basilicum.
– Dien het gerecht op met een vegetarische burger of een stukje kipfilet. Eet ze!

Tip
Als je ongeduldig bent kun je de boontjes ook even in een klein laagje water in een andere pan doen en de kook erover laten gaan, dan garen ze iets sneller in de braadpan.
Gebruik geen zout! Je ziet dat je pas op het laatste moment zout gebruikt. Het blijkt namelijk dat je veel minder zout gebruikt als je dit pas als laatste toevoegt in plaats van in het begin.

 

 

 

This entry was posted in Groenten and tagged , , on by .

About nicky

Minder stress, meer genieten. Dat is mijn missie als Feng Shui Consultant. Voor jouzelf én in je eigen huis. Zodat je lekker in je vel zit, thuis een eigen plek hebt en met plezier het werk doet dat bij je past. Deze website met recepten volgens de Chinese Voedingsleer zorgt ervoor dat je én lekker en gezond eet en tegelijkertijd meer energie hebt.

Leave a Reply