Rode bietensalade met peer en Peer met rucola

 

Van de week deze rode bietensalade met peer gemaakt, peer blijkt supergoed te zijn tegen veroudering en bevat veel vitamine C en koper. Bietjes vind ik echt iets van vroeger, koop het nooit zelf en heb het ook nooit zelf klaargemaakt. Was als kind niet echt mijn favoriete eten. Maar… een mens gaat weer eens wat proberen. Als voorgerecht las ik een recept van hete peer met rucola, ook spannend dus dat recept vind je ook in deze blog. Bietjes trouwens zitten propvol bètacaroteen en foliumzuur.

Ingrediënten
– verpakte en voorgekookte (gelukkig!) bietjes uit de natuurvoedingswinkel (tenminste daar vond ik ze), in het recept staat 2 bietjes ik heb ze maar allemaal opgemaakt
– peper
– olijfolie
– zout
– beetje rijstazijn (gen mai su) of witte wijnazijn
– zoete paprikapoeder
– 2 tot 3 bladeren radicchio (leuk woord maar kon ik weer niet vinden, heb daarom waterkers gebruikt)
– 1 stevige peer

Bereiding
– Snijd de rode bieten (aarde) in stukjes van 1 cm en meng met 1 eetlepel olijfolie
– Strooi er peper over (metaal)
– Voeg snufje zout (water) toe
– Beetje rijstazijn (hout) toevoegen
– Beetje paprikapoeder (vuur)
– Radicchio in stukjes snijden (vuur)
– Peer toevoegen (aarde)

Bevindingen
Lekker fris gerecht, bietjes hebben een specifieke smaak natuurlijk maar erg lekker voor een keer. In combinatie met de peer met rucola en wat zacht gebakken kipfilet met verse kruiden een lichte avondmaaltijd voor de zomer.

Effect in mijn lichaam
Ook weer prima, niet te vol maar gewoon lekker gegeten. Rond 00.30 naar bed gegaan en kon de slaap niet vatten, paar keer wakker voor een sanitaire stop (heb ik nooit) en om 05.00 weer wakker. Kortom een drama nacht, ken ik helemaal niet. Weet ook niet of het met deze gerechten te maken had want van de hete peer met rucola zou je juist lekker moeten slapen.

Hete peer met rucola

 

 

 

 

 

 

 

Hete peer met rucola

Nou hier wordt een mens dan weer echt blij van.
Je wast de rucola en maakt hem droog, haal uit de peren het klokhuis en snij ze in plakken van 1 cm. Leg ze in een platte ovenschaal.

Dan bereid je de dressing die erbij hoort:
– Sesamolie (aarde)
– Peper (metaal)
– Beetje Zout (water)
– Veel balsamico- of frambozenazijn (hout)
– Bessenjam (hout) en als je wilt een beetje rode druivensap (ik had cranberrysap)
– Zoete paprika (vuur)
Roer dit alles goed doorelkaar.

Dan peer in ovenschaal even 2 tot 3 minuten bakken. Haal het eruit, schenk de dressing over de peer. Schep de peer op een bordje of in een schaaltje en doe er wat rucola overheen (niet mengen). Eet met mes en vork wat van de peer en de rucola. Lekker!!! tis gewoonweg een toetje!

This entry was posted in Maaltijdsalades and tagged , , , on by .

About nicky

Minder stress, meer genieten. Dat is mijn missie als Feng Shui Consultant. Voor jouzelf én in je eigen huis. Zodat je lekker in je vel zit, thuis een eigen plek hebt en met plezier het werk doet dat bij je past. Deze website met recepten volgens de Chinese Voedingsleer zorgt ervoor dat je én lekker en gezond eet en tegelijkertijd meer energie hebt.

Leave a Reply