Ontbijt van gierst met peer

peren

Gierst met peren is goed als ontbijt maar je kunt het ook prima als lunchgerecht eten.
Wist je dat peren heel goed de dorst lessen? Bovendien zijn ze beter voor je ‘midden’ dan zuur fruit.
Het gerecht is beter in de zomer dan in de winter.

De beste dorstlesser is trouwens heet water, beter dan kruidenthee dat je systeem kan uitdrogen als je het heel veel drinkt.

Ingrediënten (2 porties)

  • 1 grote peer
  • klein beetje vruchtensap (perensap, appel/perensap of cranberrysap)
  • gierst
  • zonnebloemzaadjes (ik heb pompoenzaadjes gebruikt)
  • 1 eetlepel gerstemout (ik heb klein beetje gembersiroop gebruikt)

Bereiding

  • gierst koken volgens gebruiksaanwijzing op verpakking
  • in steelpannetje klein beetje vruchtensap verwarmen en gesneden peer kort fruiten
  • gekookte gierst, zonnebloemzaadjes, 1 eetlepel gerstemout en klein beetje gemalen gember erbij, klein beetje water erbij en warm maken

Variatie
– Ik heb de gierst gekookt en in een schaaltje gedaan
– In het pannetje had ik het vruchtensap, de peer, heel klein beetje gembersiroop (ik houd niet van te  zoet) en beetje gemberpoeder. Bij het opdienen doe je dan naar wens de warme peer over je gierst en strooi je er wat zaadjes overheen.

Het effect van dit gerecht is dat het verfrist, hitte afkoelt, Qi opbouwt en stagnatie in de middelste verwarmer opheft (milt/maag). Het is niet zo goed als je juist last van inwendige koude hebt of bij vochtigheid.

 

This entry was posted in 5 elementen recepten, Gierst, Warm Ontbijt and tagged , on by .

About nicky

Minder stress, meer genieten. Dat is mijn missie als Feng Shui Consultant. Voor jouzelf én in je eigen huis. Zodat je lekker in je vel zit, thuis een eigen plek hebt en met plezier het werk doet dat bij je past. Deze website met recepten volgens de Chinese Voedingsleer zorgt ervoor dat je én lekker en gezond eet en tegelijkertijd meer energie hebt.

Leave a Reply