Altijd moe? Voeding als medicijn

fruitschaal, banaan, grapefruit, wilde perzik, sinaasappel

Wie is er niet moe tegenwoordig? We stressen maar door en gunnen onszelf de tijd niet om tot rust te komen. En dat ga je merken aan je lichaam en aan je geest. Zelf ben ik zelden moe en gebruik het woord ook bijna nooit, maar om me heen hoor ik het vaak. Door mijn Feng Shui opleidingen ben ik me bewust dat “energie” overal om ons heen is, in je huis, kantoor of op straat maar dat het ook gaat om de energie in je lichaam. En die kun je elke dag opnieuw beïnvloeden door je bewust te zijn van wat je eet én hoe je je voelt na het eten.

Twee interessante boeken
Mijn ervaringen naar de beste voeding om in balans te komen, deel ik op dit blog graag met iedereen die dat ook interessant vind. De laatste weken heb ik me intensief verdiept in de Indiase Leer Ayurveda. Lies Ameeuw vertelt in haar boek “Ayurveda vanuit het Hart” over het ontstaan en de visie van Ayurveda. Haar “Ayurveda Kookboek” is ook een aanrader met heerlijke recepten die echt verschil maken in hoe je je na het eten voelt en bovendien slaap je er erg lekker op (tenminste dat is mijn eigen ervaring).

Een ander boek dat Chinese 5 elementenvoeding en Ayurveda kennis combineert is het door Marijke de Waal Malefijt en Tanja Visser geschreven boek “Het Energie Herstelplan”. Hierin wordt heel goed uitgelegd welke gevolgen een lever en spijsvertering uit balans kunnen hebben op je leven. En het bevat een stappenplan om de juiste voeding voor jouw constitutie te kiezen en recepten om je lever en gerelateerde organen weer in balans te brengen.

Moe zijn en je lever
Heb je weinig energie
dan heeft dat volgens zowel de Chinese Voedingsleer als de Ayurveda veel te maken met je lever. Dit orgaan verwerkt alles wat jij binnenkrijgt, je voeding uiteraard, maar ook emoties, stress, luchtvervuiling, straling, rook…

Belangrijk hierbij is de kwaliteit van je verteringsenergie. Als je je eten slecht verteert kan je lichaam de voedingsstoffen niet goed opnemen en kan de lever die die voedingsstoffen nodig heeft voor de “afvalverwerking” zijn werk niet goed doen. Hierdoor ontstaan klachten als: een opgeblazen gevoel in je buik in de avond, misselijkheid, trek in zoet, brood, rijst, pasta en vermoeidheid. Producten die je verteringsenergie verzwakken zijn bijvoorbeeld:
– pinda’s, pindakaas, room, vet vlees, ijs- gefrituurde producten
– zuivelproducten
– frisdranken, vruchtensappen
– ijskoude dranken
– te veel rauwkost en salades
– te veel fruit, vooral banaan, grapefruit, kiwi, mandarijn, meloen, sinaasappel
– tarwe
– suiker
– kunstmatige zoetmiddelen

Zelfs depressies, burn-out, hoge bloeddruk, artrose en menstruatieklachten hebben te maken met je voedingspatroon en de kwaliteit en gezondheid van je organen.

Fruit is altijd gezond… of toch niet?
Waarschijnlijk word je nu niet blij en denk je “help, ik eet en drink totaal het verkeerde”. Vooral het rijtje met fruit verraste mij. Het blijkt ook dat een banaan volgens de Chinese Voedingsleer een behoorlijke uitdaging is voor je spijsvertering. Een banaan is thermisch koud* en je spijsvertering moet dus extra hard werken om op temperatuur te blijven en de banaan goed te verteren.
Bananen zijn ook sterk “bevochtigend”. Je milt vind koude en vocht lastig om mee om te gaan. Doe je bij deze banaan nu ook nog melk of yoghurt (zowel thermisch koud als slijmvormend) dan wordt het geheel nog lastiger verteerbaar.
*Thermisch koud betekent dat het voedingsmiddel een verkoelend effect op je lichaam heeft.

Afvallen volgens TCM en Ayurveda
Dat betekent bijna het tegenovergestelde dan volgens onze Westerse visie. Juist geen rauwkost en salades, crackers en magere zuivel maar juist warm eten. Warm om je eigen kacheltje, je spijsvertering, aan het werk te zetten.
En dat begint met een warm ontbijt, wennen maar als je eenmaal voelt wat het voor je doet, dan wil je niet anders meer!

In de volgende blog een warm ontbijtrecept met rijstvlokken en dadels Uit “Het Energie Herstelplan” boek. Tenslotte kan ik het jullie alleen aanbevelen als ik het zelf ervaren heb : )

 

Leave a Reply