Adukibonen met groenten

 

Adukibonen, ze zien erin elk geval stylish verantwoord uit… donkerrood met een wit streepje. Als Feng Shui interieurontwerper let ik daar ook op, tenslotte. Of ze lekker zijn dat gaan we nog ervaren met deze groentenstoofpot. Wat haal ik in huis?

Ingrediënten (4 personen!), ik heb 100 g bonen gebruikt voor 2 personen
– 200 g Adukibonen, een nacht of 12 uur laten weken
– Groentebouillontablet, tarwevrij (tja… dat wordt toch voor het gemak even het vertrouwde tuinkruidentablet van Maggi)
– 1 ui
– 2 wortels in dikke plakjes
– 1 prei in ringen
– 1/2 pompoen (de groenteman heeft voor mij een part van een giga pompoen afgesneden en schoongemaakt, als ik een halve had genomen dan lusten we de eerstkomende jaren geen pompoen meer denk ik. Zou handig zijn als er in het recept vermeld zou staan welk type pompoen, maar goed)
– 1 theelepel gemalen komijn
– 1 theelepel kurkuma
– 250 g boerenkook of savooienkool
– 4 eetlepels gehakte verse kervel (en ook dat is een gemiste kans vandaag, want niet in huis en vergeten te halen)

Dit gerecht combineer je met Gierstpuree (recept komt later). Ik heb zelf de kool in het gerecht los klaargemaakt volgens weer een ander recept, komt ook nog. Voor nu heb ik makkelijk gedaan en het gecombineerd met couscous.

Ik ben zo verblind door de mooie adukibonen en het feit dat dit gerecht goed is als je wilt afvallen, dat ik de “winterfeel” van de ingrediënten even laat voor wat het is ook al was het gisteren behoorlijk benauwd buiten. Ben gewoon benieuwd wat het doet en hoe het smaakt dus we gaan ervoor. Het gerecht versterkt ook het miltgebied en zuigt vocht uit het lichaam op.

Bereiding
Gedoe weer met die bonen want die moet je een nacht of 12 uur laten weken. Heb ze om half 8 ‘s ochtends in een pannetje met water gedaan, halen we net als ik om 19.00 ga koken.
Dit gerecht komt uit een ander boek wat niet volgens de cyclus kookt maar wel veel over de effecten van de ingrediënten vertelt dus dit is een dagje gewoon koken met gezonde ingrediënten.

– Bonen uitlekken en afspoelen
– Bonen in pan met koud water en aan de kook brengen
– 15 minuten flink doorkoken of gifstoffen! te verwijderen (wat is dat nou, dacht dat het zo gezond was allemaal!)
– Weer uitlekken en afspoelen
– Bonen terug in de pan met 1 liter, schoon en koud water
– Bouillontablet erbij, aan kook brengen
– Op laag vuur 10 minuten laten doorkoken
– Ui, wortels, prei en pompoen toevoegen
– Gemalen kurkuma en komijn toevoegen en 10-15 minuten laten doorkoken
– Kool erbij en paar minuten beetgaar laten worden
– Kervel eroverheen strooien

Zoals je ziet heb ik de stoofpot gecombineerd met een recept voor “goed verteerbare” witte kool (met laurierblad en jeneverbessen) en snel klaar couscous.

Mijn bevindingen
Tja, wat zullen we ervan zeggen. Winters dat zowiezo, door de vele gerechten heeft de stoofpot iets te lang op het vuur gestaan waardoor de pompoen en wortel eigenlijk te zacht zijn geworden. En als ik iets niet lekker vind dat zijn het “peen en uien” achtige gerechten. Bonen hebben natuurlijk al van zichzelf iets meligs dus in combinatie met de pompoen en wortel wordt het helemaal een beetje melige toestand. M is er al helemaal niet enthousiast over. De kool is een leuke actie maar waarschijnlijk teveel laurierblad of jeneverbessen waardoor het soms te bitter te smaakt. Het gerecht haalt het niet naar de top tien, sterker nog denk niet dat ik het nog een keer ga maken (misschien alleen als het heel koud is buiten).

Effect in mijn lichaam
Toch weer raar, gevoel na het eten is weer prettig. Niet te vol maar gewoon gevuld. En…. vanmorgen bleek ik toch 4 ons lichter te zijn, dat dan weer wel.

 

Leave a Reply