5 elementen diner

Dineren met de vijf elementen hoe doe je dat? En…. is het wel lekker? Om dat uit te proberen combineer ik drie recepten uit het boek Het Vijf Elementen Kookboek van Barbara Temelie. Een heel informatief boek met helaas geen foto’s van de recepten (die heb ik dus deze keer voor je gemaakt). Het boek reserveer je met onderstaande link want er komt kennelijk een nieuwe uitgave van.

[bol_product_links block_id=”bol_5407353fda83a_selected-products” products=”666820885″ name=”Het Vijf Elementen Kookboek” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Toch zijn die recepten de moeite waard om te maken alhoewel ik vaak denk… nou, is dat nou alles wat je  nodig hebt?
Kun je nagaan hoe gewend ik ben om te denken dat iets alleen maar lekker kan zijn als je veel ingrediënten gebruikt.

champignons_courgette_tauge

Wat heb ik gemaakt?

• Salade van champignons en tuinkers
• Fijn gekruide courgettes met tomaten
• Taugéschotel

Waarom deze combinatie van gerechten?
Ten eerste omdat het warm weer was, ten tweede omdat het supersnel klaar is en het bij elkaar wel een mooi kleurrijk plaatje opleverde en…
niet onbelangrijk omdat ze alle drie in meer of mindere mate de lichaamssappen opbouwen. Hoe warmer het buiten is hoe meer vocht er aan je lichaam onttrokken wordt dat je het beste aanvult door verfrissende groenten te eten. Die groenten helpen ook tegen een dorstgevoel (groenten lessen de dorst beter dan water!).

Ik heb deze ingrediënten gekocht en we hebben er met z’n twee een hoofdmaaltijd van gemaakt. Dat was ruim voldoende. Ben je met meer dan kies je of voor meer champignons en courgettes of je eet er wat rijst of vlees bij.

Ingrediëntenlijst en bereiding

Salade van champignons en tuinkers
– sesamolie
– champignons (gewoon de witte, doosje van 250g) in dunne plakjes
– liefst vers citroensap
– rode paprikapoeder
– tuinkers (ik heb 2 bakjes gebruikt)

1. Champignons in plakjes snijden
2. Dressing maken van:
sesamolie, gemalen peper, zout, citroensap en rode paprikapoeder.
3. Giet het over de champignons
4. Tuinkers erover en 2-3 minuten laten staan.

Effect van het gerecht: verfrissend, bouwt lichaamssappen op en leuk om te weten… het neemt giftige neerslag van vlees op.
Ook is het goed tegen de dorst.

Fijn gekruide courgettes met tomaten
– olijfolie
– fijngesneden ui
– 1 courgette in dunne plakken snijden
– peper/knoflook fijngesneden of uitgeperst/zout
– tomaten (ik neem altijd de lekkere Tasty Tom tomaten) in vieren snijden
– verse of gedroogde oregano
– klein beetje yoghurt (ik heb een eetlepel volle Griekse yoghurt gebruikt)

1. In hete pan (Vuur) olie (Aarde) verhitten
2. Fijngesneden ui (Metaal) toevoegen
3. Even fruiten en courgette (Aarde) snel halfgaar bakken
4. Peper en knoflook (Metaal) toevoegen
5. Zout (Water) toevoegen
6. Tomaten (Hout) en 1 eetlepel yoghurt toevoegen
7. Oregano (Vuur) toevoegen en meefruiten courgettes gaar zijn

Effect van dit gerecht is verfrissend, bouwt lichaamssappen op.

Taugé schotel
– sesamolie
– kurkuma (koenjit)
– honing
– peper
– sojasaus (Tamari)
– taugé

1. In hete pan (Vuur) sesamolie (Aarde) verhitten
2. Kurkuma (Vuur)  erbij en even laten schuimen
3. 1 theelepel honing (Aarde)
4. peper (Metaal)
5. sojasaus (Water) erdoor heen
6. taugé (Hout) erbij en op hoog vuur 30 seconden roeren.
7. direct opdienen

Effect van dit gerecht is dat het je nieren kracht geeft, de bloeddruk verlaagt en lichaamssappen aanvult.

Mijn bevindingen
Zoals altijd met 5 elementen gerechten voel je je verzadigd en toch ‘licht’ na het eten. Mijn slaap was prima erna en ‘s morgens lekker wakker geworden.

 

Leave a Reply